Οργάνωση μελέτης παιδιού - διαχείριση ελεύθερου χρόνου

Η οργάνωση της μελέτης για το σχολείο είναι καθοριστικής σημασίας για την επίδοση του παιδιού στο σχολείο αλλά και για τη σχέση που θα αναπτύξει με το διάβασμα γενικότερα.
Στην οργάνωση της μελέτης παίζουν ρόλο τα εξής:

1.ηλικία
όταν το παιδί είναι στην Α΄ - Β΄ τάξη του δημοτικού, χρειάζεται βοήθεια για να μάθει να οργανώνει τη μελέτη του. Ωστόσο, το πρόσωπο που το βοηθά, είτε είναι γονέας είτε είναι ένας παιδαγωγός στο σπίτι πρέπει να έχει επικουρικό ρόλο. Πρέπει να είναι σαφές ότι το ίδιο το παιδί είναι υπεύθυνο για τη μελέτη των μαθημάτων του σχολείου.  Στις μετέπειτα τάξεις το παιδί πρέπει να έχει ήδη μάθει να οργανώνει μόνο του το χρόνο που χρειάζεται για την μελέτη. Η οργάνωση της μελέτης προϋποθέτει ότι το παιδί γνωρίζει τις δυνατότητες του, τις αδυναμίες του και έχει μία ρεαλιστική εκτίμηση του χρόνου που απαιτεί η επίλυση μίας άσκησης ή η εκμάθηση νέων γνώσεων.

2.διαχείριση χρόνου
ο χρόνος που απομένει μετά το σχολείο πρέπει να κατανέμεται σοφά σε τρία μέρη: ξεκούραση, παιχνίδι και μελέτη. Εδώ έρχεται το ζήτημα του πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες χωρά το πρόγραμμα ενός μαθητή χωρίς να καταστέλλεται η σχολική του επίδοση και να καταπνίγεται το δικαίωμα για παιχνίδι και η δικαιωματική ξενοιασιά της παιδικής ηλικίας. Στην σύγχρονη εποχή πολλά παιδιά είναι πνιγμένα στο άγχος να προλάβουν τα όσα έχουν να κάνουν. Αυτό κατά κανόνα φέρνει μακροπρόθεσμα αρνητικά αποτελέσματα και οδηγεί στην ανάπτυξη μίας αγχώδης προσωπικότητας ή μία ανώριμης προσωπικότητας που δεν ολοκληρώνει ότι αρχίζει. Ας επιλέξουμε σοφά τι πραγματικά είναι απαραίτητο και θέλει να κάνει το παιδί στις λίγες ελεύθερες ώρες που του απομένουν. Και να μην έχουν πάνω από μία εξωσχολική δραστηριότητα ημερησίως. 


3.χώρος στον οποίο μελετά το παιδί
Πρέπει να είναι κατάλληλος. Δηλαδή να μην έχει ερεθίσματα που αποσπούν την προσοχή του παιδιού, π.χ. παιχνίδια, να μην είναι κοντά στο σαλόνι ή στη τραπεζαρία που μπορεί να ακούει τους γονείς που συζητούν ή τρώνε ή βλέπουν τηλεόραση, να μην είναι παράλληλα ανοικτές άλλες ηλεκτρονικές συσκευές, το γραφείο να μη βλέπει προς το παράθυρο, ειδικά αν το παράθυρο έχει θέα σε γήπεδο, παιδική χαρά κ.ά.

4.δραστηριότητες που προηγούνται ή έπονται από την μελέτη
η μελέτη πρέπει να γίνεται όταν το παιδί είναι ξεκούραστο. Συνεπώς είναι ακατάλληλη στιγμή αμέσως μόλις επιστρέψει από το σχολείο ή αμέσως μετά το παιχνίδι. Πρέπει να μεσολαβεί κάποιος χρόνος ώστε το παιδί να αλλάζει παραστάσεις. Αυτός ο χρόνος που μεσολαβεί πρέπει να είναι ποιοτικός και να αφιερώνεται στη ξεκούραση. Αποτελεί καλή ευκαιρία για εποικοδομητικό διάλογο με το παιδί σας (για το πως πέρασε τη μέρα του, να σας αφηγηθεί ένα περιστατικό που συνέβη).

5.τεχνικές
πρέπει να χωριστούν τα μαθήματα για την επόμενη μέρα σε:


  • ενδιαφέροντα και λιγότερο ενδιαφέροντα. Ξεκινάμε με τα λιγότερο ενδιαφέροντα και αφήνουμε για το τέλος όπου θα είμαστε πιο κουρασμένοι τα πιο ενδιαφέροντα (για να έχουμε ένα παραπάνω κίνητρο).
  • εύκολα-δύσκολα. Πρέπει κατά την μελέτη τα εύκολα να εναλλάσσονται με τα δύσκολα, ώστε να μην μαζευτούν στο τέλος της μελέτης όπου υπάρχει μεγαλύτερη κούραση όλα τα δύσκολα, ούτε όμως να έχει αναλώσει όλη του την ενέργεια στα δύσκολα και να μην έχει πια διάθεση και κουράγιο να κάνει τα εύκολα. 
  • Θεωρητικά - πρακτικά. Το ιδανικό είναι να εναλλάσσονται καθώς απαιτούν διαφορετικές γνωστικές δεξιότητες από το παιδί. Ωστόσο, το πρόγραμμα του σχολείου δεν είναι πάντα ιδανικά διαμορφωμένο και μπορεί να τύχει για την επόμενη μέρα να έχει δύο - τρία θεωρητικά μαθήματα που απαιτούν απομνημόνευση, π.χ. θρησκευτικά, ιστορία,  μελέτη περιβάλλοντος. πρέπει να μεσολαβεί χρόνος ανάμεσα στη μελέτη αυτών των μαθημάτων προκειμένου να μην τα μπερδέψει.
  • Στα θεωρητικά: το παιδί διαβάζει μία μία τις παραγράφους και προσπαθεί να δώσει ένα τίτλο, μία λέξη κλειδί που θα τον βοηθήσει να ανακαλέσει το περιεχόμενο της παραγράφου και προσπαθεί να πει με δικά του λόγια όσα περισσότερα λέει η παράγραφος. Συνεχίζει μέχρι την τελευταία παράγραφο και στο τέλος έχει να μάθει τις λέξεις κλειδιά που ξεκλειδώνουν όλο το κείμενο...έτσι οξύνεται η κρίση του, μαθαίνει το ειδικό μέσα από το γενικό και δεν αναπαράγει απλά το κείμενο. Πριν κοιμηθεί μπορεί να κάνει μία επανάληψη ή να του τεθούν κάποιες ερωτήσεις πάνω στο μάθημα. Πολλές φορές όταν διαβάζουμε εμείς στο παιδί το μάθημα το μαθαίνει γρηγορότερα και πιθανόν καλύτερα, αλλά αυτό σημαίνει ότι δε θα μάθει να διαβάζει μόνο του αυτόνομα και ανεξάρτητα και κατά συνέπεια δε θα αποκτήσει δεξιότητες και τεχνικές που απαιτούνται για να τα καταφέρει στις μετέπειτα σχολικές τάξεις, αλλά και αυτοπεποίθηση, να πιστεύει ότι είναι ικανό να τα καταφέρει μόνο του.





Επικοινωνία

Δ/νση: Δραγατσανιου 22
Αγία Παρασκευή
Τηλ: 211 4092261
Fax: 211 4092261
Email: info@psychologo.gr

Newsletter

Προηγούμενα Επόμενα

Αγχώδεις Διαταραχές

Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην έχει νιώσει άγχος. Παρόλα αυτά ακριβής ορισμός του όρου είναι δύσκολος να δοθεί, γιατί η έννοια αυτή χρησιμοποιείται για ένα ευρύ φάσμα απαντήσεων του ατόμου. Το άγχος είναι η δυσάρεστη συναισθηματική κατάσταση που περιλαμβάνει...

Το παιδί μου δε θέλει να πάει σχολείο

Αν η άρνηση εμφανιστεί εξαρχής, τότε το παιδί σας δυσκολεύεται να διαχειριστεί το άγχος ενός νέου περιβάλλοντος και αυτό δείχνει ότι χρειάζεται να το βοηθήσετε να αποκτήσει περισσότερη πίστη στον εαυτό του και στις ικανότητες του. Αυτό μπορείτε να το...

Άγχος και προσωπικότητα

Κάποιες διαστάσεις της προσωπικότητας έχει βρεθεί ότι έχουν σχέση με το άγχος. Γίνεται συχνή αναφορά στη διάκριση μεταξύ προσωπικότητας τύπου Α και τύπου Β. Η προσωπικότητα τύπου Α ονομάστηκε και «προσωπικότητα επιρρεπής στη στεφανιαία νόσο επειδή διαπιστώθηκε ότι πολλοί πάσχοντες...

Εμμονή σε μονόπλευρους έρωτες

Έχοντας κάποιος βιώσει μία τραυματική εμπειρία στο παρελθόν, επιθυμεί η επόμενη σχέση του να έχει επιτυχία. Συνεπώς, όταν βρει ένα πρόσωπο που θεωρεί ιδανικό, που πληρεί τις προδιαγραφές, του γίνεται αυτοσκοπός, εμμονή να το κερδίσει. Αυτή η διεκδίκηση κρύβει αυτοκαταστροφικότητα...

Σεξουαλικότητα στο ζευγάρι

Οι γυναίκες διεγείρονται εγκεφαλικά, ενώ οι άνδρες οπτικά. Για τους περισσότερους άντρες η θέα μιας όμορφης γυναίκας ή κάποιες ερωτικές φωτογραφίες είναι κάτι που τους προσφέρει ευχαρίστηση. Οι φωτογραφίες, τα ερωτικά περιοδικά και βίντεο δεν έχουν την ίδια επίδραση στις...

Ανεργία και ψυχολογία

Όταν κάποιος χάνει την εργασία του χάνει τη γη κάτω από τα πόδια του. Βιώνει μία μεγάλη απώλεια. Το μέγεθος της απώλειας συνδέεται με το πόσο είχε επενδύσει στη θέση αυτή, πόσο χρόνο ήταν στη θέση αυτή, τη θέση είχε...

Έρωτας στα δύο φύλα

Έχει επικρατήσει η άποψη ότι τα δύο φύλα διαφέρουν ακόμη και στον τρόπο που ερωτεύονται. Συγκεκριμένα πολλοί θεωρούν ότι οι γυναίκες μπορούν ευκολότερα να ερωτευτούν έναν άντρα που τις κυνηγά και τις θέλει από ότι ένας άντρας σε αντίστοιχη περίπτωση,...

Εργασία σε ένα κλίμα ανταγωνισμού

Καταρχάς, το να έχει κάποιος μία αμειβόμενη εργασία αποτελεί δικαίωμα. Ένα άνθρωπινο δικαίωμα που συνδέεται στενά με την αυτοαντίληψη και την αυτοαξία του ατόμου. Μέσα από την εργασία κάποιος προσφέρει στην κοινωνία. Νιώθει χρήσιμος και αντλεί ικανοποίηση. Ωστόσο, στις μέρες...

Είναι ο οργασμός απόδειξη ανδρισμού;

Μεγάλο μερίδιο ευθύνης του άγχους που βιώνουν οι άντρες κατά τη σεξουαλική επαφή είναι η αντίληψη ότι ο άντρας οφείλει να προσφέρει στην ερωτική του σύντροφο οργασμό με τη συνουσία. Παράλληλα με το ρόλο του "κουβαλητή", αυτού που πρέπει να φέρνει τα χρήματα...

Εργασιομανία...ένα φαινόμενο σε έξαρση!

Η εργασία αποτελεί ένα ανθρώπινo δικαίωμα. Μπορεί να φέρει ικανοποίηση και ευχαρίστηση στον άνθρωπο και να συμβάλλει στη διατήρηση και στην προώθηση της ψυχικής και συναισθηματικής του υγείας και κοινωνικής ζωής. Ωστόσο, όταν η εργασία γίνεται υπερβολή αρχίζει να επιβαρύνει...

Η συνταγή της ευτυχίας

Σύμφωνα με τη θετική ψυχολογία, έναν κλάδο της ψυχολογίας που ασχολείται με τα θετικά συναισθήματα υπάρχει ένας μαθηματικός τύπος που μπορεί να μας βοηθήσει να γίνουμε 10-15% πιο ευτυχισμένοι. Κάποιοι τον αποκαλούν ως τη συνταγή της ευτυχίας. Όλοι γνωρίζουν τι...

Η επίδραση της πρώτης σχέσης

Γενικά, παρατηρείται η τάση ο πρώτος έρωτας να εξιδανικεύεται, λόγω του πρωτόγνωρου του συναισθήματος. Είναι η μύηση στις διαδικασίες που λαμβάνουν χώρα στις στενές διαπροσωπικές σχέσεις. Πρέπει να επικοινωνήσεις, να εκφράσεις σε έναν άλλο αυτό που αισθάνεσαι. Και αυτό απαιτεί...