Οργάνωση μελέτης παιδιού - διαχείριση ελεύθερου χρόνου

Η οργάνωση της μελέτης για το σχολείο είναι καθοριστικής σημασίας για την επίδοση του παιδιού στο σχολείο αλλά και για τη σχέση που θα αναπτύξει με το διάβασμα γενικότερα.
Στην οργάνωση της μελέτης παίζουν ρόλο τα εξής:

1.ηλικία
όταν το παιδί είναι στην Α΄ - Β΄ τάξη του δημοτικού, χρειάζεται βοήθεια για να μάθει να οργανώνει τη μελέτη του. Ωστόσο, το πρόσωπο που το βοηθά, είτε είναι γονέας είτε είναι ένας παιδαγωγός στο σπίτι πρέπει να έχει επικουρικό ρόλο. Πρέπει να είναι σαφές ότι το ίδιο το παιδί είναι υπεύθυνο για τη μελέτη των μαθημάτων του σχολείου.  Στις μετέπειτα τάξεις το παιδί πρέπει να έχει ήδη μάθει να οργανώνει μόνο του το χρόνο που χρειάζεται για την μελέτη. Η οργάνωση της μελέτης προϋποθέτει ότι το παιδί γνωρίζει τις δυνατότητες του, τις αδυναμίες του και έχει μία ρεαλιστική εκτίμηση του χρόνου που απαιτεί η επίλυση μίας άσκησης ή η εκμάθηση νέων γνώσεων.

2.διαχείριση χρόνου
ο χρόνος που απομένει μετά το σχολείο πρέπει να κατανέμεται σοφά σε τρία μέρη: ξεκούραση, παιχνίδι και μελέτη. Εδώ έρχεται το ζήτημα του πόσες εξωσχολικές δραστηριότητες χωρά το πρόγραμμα ενός μαθητή χωρίς να καταστέλλεται η σχολική του επίδοση και να καταπνίγεται το δικαίωμα για παιχνίδι και η δικαιωματική ξενοιασιά της παιδικής ηλικίας. Στην σύγχρονη εποχή πολλά παιδιά είναι πνιγμένα στο άγχος να προλάβουν τα όσα έχουν να κάνουν. Αυτό κατά κανόνα φέρνει μακροπρόθεσμα αρνητικά αποτελέσματα και οδηγεί στην ανάπτυξη μίας αγχώδης προσωπικότητας ή μία ανώριμης προσωπικότητας που δεν ολοκληρώνει ότι αρχίζει. Ας επιλέξουμε σοφά τι πραγματικά είναι απαραίτητο και θέλει να κάνει το παιδί στις λίγες ελεύθερες ώρες που του απομένουν. Και να μην έχουν πάνω από μία εξωσχολική δραστηριότητα ημερησίως. 


3.χώρος στον οποίο μελετά το παιδί
Πρέπει να είναι κατάλληλος. Δηλαδή να μην έχει ερεθίσματα που αποσπούν την προσοχή του παιδιού, π.χ. παιχνίδια, να μην είναι κοντά στο σαλόνι ή στη τραπεζαρία που μπορεί να ακούει τους γονείς που συζητούν ή τρώνε ή βλέπουν τηλεόραση, να μην είναι παράλληλα ανοικτές άλλες ηλεκτρονικές συσκευές, το γραφείο να μη βλέπει προς το παράθυρο, ειδικά αν το παράθυρο έχει θέα σε γήπεδο, παιδική χαρά κ.ά.

4.δραστηριότητες που προηγούνται ή έπονται από την μελέτη
η μελέτη πρέπει να γίνεται όταν το παιδί είναι ξεκούραστο. Συνεπώς είναι ακατάλληλη στιγμή αμέσως μόλις επιστρέψει από το σχολείο ή αμέσως μετά το παιχνίδι. Πρέπει να μεσολαβεί κάποιος χρόνος ώστε το παιδί να αλλάζει παραστάσεις. Αυτός ο χρόνος που μεσολαβεί πρέπει να είναι ποιοτικός και να αφιερώνεται στη ξεκούραση. Αποτελεί καλή ευκαιρία για εποικοδομητικό διάλογο με το παιδί σας (για το πως πέρασε τη μέρα του, να σας αφηγηθεί ένα περιστατικό που συνέβη).

5.τεχνικές
πρέπει να χωριστούν τα μαθήματα για την επόμενη μέρα σε:


  • ενδιαφέροντα και λιγότερο ενδιαφέροντα. Ξεκινάμε με τα λιγότερο ενδιαφέροντα και αφήνουμε για το τέλος όπου θα είμαστε πιο κουρασμένοι τα πιο ενδιαφέροντα (για να έχουμε ένα παραπάνω κίνητρο).
  • εύκολα-δύσκολα. Πρέπει κατά την μελέτη τα εύκολα να εναλλάσσονται με τα δύσκολα, ώστε να μην μαζευτούν στο τέλος της μελέτης όπου υπάρχει μεγαλύτερη κούραση όλα τα δύσκολα, ούτε όμως να έχει αναλώσει όλη του την ενέργεια στα δύσκολα και να μην έχει πια διάθεση και κουράγιο να κάνει τα εύκολα. 
  • Θεωρητικά - πρακτικά. Το ιδανικό είναι να εναλλάσσονται καθώς απαιτούν διαφορετικές γνωστικές δεξιότητες από το παιδί. Ωστόσο, το πρόγραμμα του σχολείου δεν είναι πάντα ιδανικά διαμορφωμένο και μπορεί να τύχει για την επόμενη μέρα να έχει δύο - τρία θεωρητικά μαθήματα που απαιτούν απομνημόνευση, π.χ. θρησκευτικά, ιστορία,  μελέτη περιβάλλοντος. πρέπει να μεσολαβεί χρόνος ανάμεσα στη μελέτη αυτών των μαθημάτων προκειμένου να μην τα μπερδέψει.
  • Στα θεωρητικά: το παιδί διαβάζει μία μία τις παραγράφους και προσπαθεί να δώσει ένα τίτλο, μία λέξη κλειδί που θα τον βοηθήσει να ανακαλέσει το περιεχόμενο της παραγράφου και προσπαθεί να πει με δικά του λόγια όσα περισσότερα λέει η παράγραφος. Συνεχίζει μέχρι την τελευταία παράγραφο και στο τέλος έχει να μάθει τις λέξεις κλειδιά που ξεκλειδώνουν όλο το κείμενο...έτσι οξύνεται η κρίση του, μαθαίνει το ειδικό μέσα από το γενικό και δεν αναπαράγει απλά το κείμενο. Πριν κοιμηθεί μπορεί να κάνει μία επανάληψη ή να του τεθούν κάποιες ερωτήσεις πάνω στο μάθημα. Πολλές φορές όταν διαβάζουμε εμείς στο παιδί το μάθημα το μαθαίνει γρηγορότερα και πιθανόν καλύτερα, αλλά αυτό σημαίνει ότι δε θα μάθει να διαβάζει μόνο του αυτόνομα και ανεξάρτητα και κατά συνέπεια δε θα αποκτήσει δεξιότητες και τεχνικές που απαιτούνται για να τα καταφέρει στις μετέπειτα σχολικές τάξεις, αλλά και αυτοπεποίθηση, να πιστεύει ότι είναι ικανό να τα καταφέρει μόνο του.





Επικοινωνία

Δ/νση: Δραγατσανιου 22
Αγία Παρασκευή
Τηλ: 211 4092261
Fax: 211 4092261
Email: info@psychologo.gr

Newsletter

Προηγούμενα Επόμενα

Επαγγέλματα και άγχος

Από τη φύση τους κάποια επαγγέλματα είναι περισσότερο αγχογόνα από κάποια άλλα. Γενικά, θεωρούνται ως περισσότερο αγχογόνα τα επαγγέλματα που συνεπάγονται επαφές ή σχέσεις με άλλους ανθρώπους, απαιτούν ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων ή επιφέρουν σοβαρές οικονομικές, κοινωνικές ή άλλου είδους...

Συχνά λάθη στο πρώτο ραντεβού

Συχνά βγαίνουμε με ένα πρόσωπο με σκοπό να τo γνωρίσουμε είτε γιατί μας ενδιαφέρει είτε γιατί οι άλλοι πιστεύουν ότι μας ταιριάζει. Όπως και να έχει, θέλουμε να κατακτήσουμε τις πρώτες εντυπώσεις. Όμως, στην προσπάθεια μας να εντυπωσιάσουμε κάνουμε μία...

Είναι ο οργασμός απόδειξη ανδρισμού;

Μεγάλο μερίδιο ευθύνης του άγχους που βιώνουν οι άντρες κατά τη σεξουαλική επαφή είναι η αντίληψη ότι ο άντρας οφείλει να προσφέρει στην ερωτική του σύντροφο οργασμό με τη συνουσία. Παράλληλα με το ρόλο του "κουβαλητή", αυτού που πρέπει να φέρνει τα χρήματα...

Παιδική κατάθλιψη

Η κατάθλιψη είναι μία αρρώστια που δυστυχώς δεν πλήττει μόνο τους μεγάλους. Τα τελευταία χρόνια έχουμε αρκετά κρούσματα παιδικής κατάθλιψης. Όμως, πως μπορεί ένας γονιός να καταλάβει έγκαιρα τις ενδείξεις και να βοηθήσει το παιδί του;Καταρχήν, θα πρέπει να γίνει...

Η συνταγή της ευτυχίας

Σύμφωνα με τη θετική ψυχολογία, έναν κλάδο της ψυχολογίας που ασχολείται με τα θετικά συναισθήματα υπάρχει ένας μαθηματικός τύπος που μπορεί να μας βοηθήσει να γίνουμε 10-15% πιο ευτυχισμένοι. Κάποιοι τον αποκαλούν ως τη συνταγή της ευτυχίας. Όλοι γνωρίζουν τι...

Σε θέλω αλλά όχι έτσι.

Δεν είναι λίγες οι φορές που συναντάμε ζευγάρια που θα επιθυμούσαν ο σύντροφός τους να άλλαζε δύο τρία σημεία της συμπεριφοράς του ή του χαρακτήρα του. Κάποιες λεπτομέρειες που χαλάνε τη μαγεία της σχέσης και κουράζουν τον άλλο σύντροφο. Πόσοι...

Τα δύο φύλα δείχνουν την αγάπη τους διαφ…

Οι περισσότεροι άντρες εκφράζουν την αγάπη τους προς τη σύντροφό τους κάνοντας πράγματα για αυτήν ή με αυτήν. Εστιάζουν στην παροχή οικονομικής ασφάλειας, τη διάθεση χρόνου και την ερωτική επαφή. Για τον άντρα, τα λόγια δεν είναι απαραίτητα στην έκφραση...

Πως η αντιπαράθεση στο ζευγάρι μπορεί να…

Η λέξη σύγκρουση δημιουργεί μία αρνητική αίσθηση. Πολλοί θεωρούν πως η σύγκρουση θα καταστρέψει τη σχέση. Έτσι, αποφεύγουν τη σύγκρουση με το σύντροφό τους ως απειλή, σκεφτόμενοι ότι αν αγνοήσουν τα σημάδια μίας εν δυνάμει ανερχόμενης κρίσης στη σχέση, αυτή...

Εύρεση εργασίας

Η εύρεση εργασίας σήμερα απαιτεί διαφορετικές δεξιότητες από ότι στο παρελθόν. Χρειάζεται να καλλιεργήσει το άτομο δεξιότητες και ιδιότητες όπως η υπομονή, η επιμονή, η ευελιξία, η δημιουργικότητα, η προσαρμοστικότητα, η εφευρετικότητα και να αξιοποιήσει όλο του το δυναμικό. Χρειάζεται...

Άγχος και προσωπικότητα

Κάποιες διαστάσεις της προσωπικότητας έχει βρεθεί ότι έχουν σχέση με το άγχος. Γίνεται συχνή αναφορά στη διάκριση μεταξύ προσωπικότητας τύπου Α και τύπου Β. Η προσωπικότητα τύπου Α ονομάστηκε και «προσωπικότητα επιρρεπής στη στεφανιαία νόσο επειδή διαπιστώθηκε ότι πολλοί πάσχοντες...

Πως να κάνω το παιδί μου να με ΄΄ακούει΄…

Η καλή επικοινωνία με το παιδί συνεπάγεται καλή σχέση ανάμεσα στο γονέα και το παιδί.  Πως όμως η επικοινωνία θα είναι καλή αν άλλα του λέω και άλλα κάνει;Απαραίτητη προϋπόθεση για να επικοινωνούν δύο άνθρωποι καλά είναι να ακούν ο...

Εργασία σε ένα κλίμα ανταγωνισμού

Καταρχάς, το να έχει κάποιος μία αμειβόμενη εργασία αποτελεί δικαίωμα. Ένα άνθρωπινο δικαίωμα που συνδέεται στενά με την αυτοαντίληψη και την αυτοαξία του ατόμου. Μέσα από την εργασία κάποιος προσφέρει στην κοινωνία. Νιώθει χρήσιμος και αντλεί ικανοποίηση. Ωστόσο, στις μέρες...