Οικογένεια

Το παιδί μου δε θέλει να πάει σχολείο

Αν η άρνηση εμφανιστεί εξαρχής, τότε το παιδί σας δυσκολεύεται να διαχειριστεί το άγχος ενός νέου περιβάλλοντος και αυτό δείχνει ότι χρειάζεται να το βοηθήσετε να αποκτήσει περισσότερη πίστη στον εαυτό του και στις ικανότητες του. Αυτό μπορείτε να το επιτύχετε με το να του αναθέτετε σταδιακά δραστηριότητες στις οποίες μπορεί να ανταποκριθεί και να διεκπεραιώσει με επιτυχία, ώστε να έχει θετικές καταγραφές για τις ικανότητές του.

Η επιλογή των δραστηριοτήτων και των παιχνιδιών θα πρέπει να είναι στοχευμένη στις ικανότητες που το παιδί σας έχει αλλά και στην ηλικία του παιδιού, για να είναι τόσο ενδιαφέρουσες όσο και εκπαιδευτικές όσον αφορά στις δεξιότητες που θέλουμε το παιδί να αποκτήσει. Το παιδί αποκτώντας τις κατάλληλες δεξιότητες από το σπίτι θα μπορεί πολύ πιο εύκολα να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του σχολικού πλαισίου.
Παράλληλα μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν το παιδί να αποκτήσει κίνητρο για το σχολείο. Αυτό ποικίλλει ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία του εκάστοτε παιδιού. Μπορεί να ειναι η συναναστροφή με άλλα συνομήλικα παιδιά, και η δυνατότητα νέων φίλων που ανοίγεται μπροστά του, μπορεί να είναι η μάθηση και η απόκτηση γνώσεων. Εδώ θα πρέπει ο γονιός να είναι προσεκτικός στο πως μιλά ο ίδιος για το σχολείο. Δε θα πρέπει να ενσταλλάξει φόβο στο παιδί για το σχολείο, ότι πρόκειται για κάτι που αποτελεί μεγάλο μπελά και βαριά υποχρέωση. Το σχολείο είναι ένα μέσο κοινωνικοποίησης και προσαρμογής στην κοινωνία, όπου υπάρχουν κάποιοι κανόνες κι ένα πρόγραμμα σύμφωνα με το οποίο πορεύεται μία ομάδα ανθρώπων. Στην πλειονότητα των παιδιών αρέσει το σχολείο και θέλουν να πηγαίνουν.
Ενθαρρύνετε το παιδί σας να ρωτήσει άλλα παιδιά για το σχολείο. Πηγαίνετέ το να δει το χώρο του σχολείου και τις εγκαταστάσεις. Βοηθήστε το να εξοικειωθεί με το χώρο. Μιλήστε με τους δασκάλους και τους νηπιαγωγούς. Κρατείστε επαφή μαζί τους και προσπαθήστε να συνεργάζεστε προς όφελος του παιδιού σας. Καλό θα ήταν επίσης να έχει μπει η ζωή του παιδιού σε ένα πρόγραμμα από το σπίτι, όσον αφορά στον ύπνο, το φαγητό, τις συνήθειες, πριν αρχίσει το σχολείο προκειμένου να του είναι πιο εύκολο να προσαρμοστεί.
Αν το παιδί είναι πολύ μικρό και είναι η πρώτη του επαφή με ένα περιβάλλον εκτός σπιτιού καλό θα ήταν να χρησιμοποιηθεί ένα μεταβατικό αντικείμενο, κάτι αγαπημένο από το σπίτι που αγαπά και το θέλει κοντά του, το οποίο θα μειώσει αρχικά το άγχος της μετάβασης στο νέο περιβάλλον και θα διευκολύνει κατά πολύ την προσαρμογή του παιδιού στο σχολείο, το οποίο σταδιακά θα αποσυρθεί με τη βοήθεια των παιδαγωγών και του γονέα, εφόσον το παιδί δε θα το χρειάζεται.
Αν παρόλες αυτές τις κινήσεις το παιδί συνεχίζει να εκφράζει μία έντονη δυσφορία για το σχολείο η οποία εμμένει στο χρόνο, αλλά και σε ένταση, καλό θα ήταν να ζητηθεί από το γονέα η βοήθεια από κάποιον ειδικό.

Παιδική κατάθλιψη

Η κατάθλιψη είναι μία αρρώστια που δυστυχώς δεν πλήττει μόνο τους μεγάλους. Τα τελευταία χρόνια έχουμε αρκετά κρούσματα παιδικής κατάθλιψης. Όμως, πως μπορεί ένας γονιός να καταλάβει έγκαιρα τις ενδείξεις και να βοηθήσει το παιδί του;
Καταρχήν, θα πρέπει να γίνει ένας διαχωρισμός μεταξύ της φυσιολογικής θλίψης, του πένθους για μία απώλεια και της κατάθλιψης. Ένα παιδί είναι φυσικό να αισθάνεται θλιμμένο όταν βιώνει κάποια απώλεια. Η οποία μπορεί να είναι είτε έμψυχη είτε άψυχη. Φυσικά το μέγεθος της απώλειας καθορίζει και τη διάρκεια της θλίψης και του πένθους που αισθάνεται το παιδί. Για παράδειγμα, το πένθος για την απώλεια ενός γονιού ίσως διαρκέσει ένα διάστημα 2 χρόνων για να μπορέσει το παιδί να προσαρμοστεί στη νέα πραγματικότητα. Πρέπει το οικείο οικογενειακό περιβάλλον του παιδιού να του δίνει το χώρο και το χρόνο που χρειάζεται για να διαχειριστεί το πένθος του. Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι μία απώλεια βιώνεται αλλιώς από τα μάτια ενός παιδιού και αλλιώς από τα μάτια των μεγάλων. Μπορεί ένα ευχάριστο γεγονός, όπως ο ερχομός ενός δεύτερου παιδιού ή η μετακόμιση σε ένα καινούριο σπίτι, να αποτελέσει μία πελώρια απώλεια για το παιδί καθώς σημάνει μια σημαντική αλλαγή στη ζωή του.  Για παράδειγμα, μία μετακόμιση συνοδεύεται από την αλλαγή του περιβάλλοντος (σπίτι, σχολείο, πάρκο, γειτονιά) το οποίο έχει οικειοποιηθεί το παιδί και τον αποχωρισμό των φίλων του.



Τα συμπτώματα του πένθους μοιάζουν πολύ με αυτά της κατάθλιψης. Το παιδί αισθάνεται θλιμμένο, κλαίει συχνά, αποσύρεται, μένει πολλές ώρες μόνο του και χάνει το ενδιαφέρον του για πράγματα που πριν απολάμβανε να κάνει, είναι ευερέθιστο και αδιάφορο. Συχνά οι διατροφικές του συνήθειες αλλάζουν και εμφανίζει προβλήματα στον ύπνο, μπορεί να έχει ανήσυχο ύπνο ή να κοιμάται ατέλειωτες ώρες χωρίς να νιώθει ότι ξεκουράζεται. Ταυτόχρονα, μπορεί να διαμαρτύρεται για έντονους και συχνούς πόνους στο κεφάλι ή στο στομάχι. Οι πόνοι αυτοί συχνά σχετίζονται με την αλλαγή στις διατροφικές του συνήθειες. Μπορεί όμως να εμφανίσει και άλλα ψυχοσωματικά προβλήματα χωρίς κάποια εμφανή οργανική αιτία που να τα προκαλεί. Τέλος, ένα παιδί που περνά το στάδιο του πένθους μπορεί να εμφανίσει δυσκολίες συγκέντρωσης, να μη μπορεί να οργανώσει το χρόνο του και τις δραστηριότητές του με επιτυχία. Συχνά, η σχολική επίδοση του παιδιού πέφτει.
Αν τα παραπάνω συμπτώματα εμμένουν στο χρόνο και η έντασή τους φαίνεται ότι δυσκολεύει το παιδί να αντεπεξέλθει στην καθημερινότητά του θα πρέπει να αναζητηθεί εξειδικευμένη βοήθεια. Το παιδί τότε δεν θεωρείται ότι περνά φάση πένθους αλλά υποφέρει από κλινική κατάθλιψη. Στο καταθλιμμένο παιδί απουσιάζει το κίνητρο και κατακλύζεται από συναισθήματα ενοχής και ανικανότητας και χαμηλή αυτοεκτίμηση. Συχνές είναι οι φράσεις «Είμαι χαζός» ή «Εγώ φταίω για όλα». Μπορεί μάλιστα να αναφέρει στο θυμό του τη φράση: “Μακάρι να πέθαινα’’ ή να κάνει ερωτήσεις όπως ¨Τι θα γινόταν αν κοιμόμουν εκατό χρόνια;¨. Αν και η αυτοκτονία στα παιδιά είναι πολύ σπάνια, θα πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψιν τέτοιες φράσεις όταν προέρχονται από μικρά παιδιά.
Πολλές φορές, το παιδί εκφράζει με την κατάθλιψη το πρόβλημα που υπάρχει στην οικογένεια, στο ζευγάρι των γονιών ή στα αδέλφια του. Η έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση της κατάθλιψης στα παιδιά είναι πολύ σημαντική, καθώς η κατάθλιψη στην παιδική ηλικία μπορεί να προοιωνίζει σοβαρότερες καταστάσεις κατά την ενήλικη ζωή.

Σελίδα 1 από 3

Έναρξη
Προηγούμενο
1

Επικοινωνία

Δ/νση: Δραγατσανιου 22
Αγία Παρασκευή
Τηλ: 211 4092261
Fax: 211 4092261
Email: info@psychologo.gr

Newsletter

Προηγούμενα Επόμενα

Οργάνωση μελέτης παιδιού - διαχείριση ελ…

Η οργάνωση της μελέτης για το σχολείο είναι καθοριστικής σημασίας για την επίδοση του παιδιού στο σχολείο αλλά και για τη σχέση που θα αναπτύξει με το διάβασμα γενικότερα. Στην οργάνωση της μελέτης παίζουν ρόλο τα εξής:1.ηλικίαόταν το παιδί είναι...

Εμμονή σε μονόπλευρους έρωτες

Έχοντας κάποιος βιώσει μία τραυματική εμπειρία στο παρελθόν, επιθυμεί η επόμενη σχέση του να έχει επιτυχία. Συνεπώς, όταν βρει ένα πρόσωπο που θεωρεί ιδανικό, που πληρεί τις προδιαγραφές, του γίνεται αυτοσκοπός, εμμονή να το κερδίσει. Αυτή η διεκδίκηση κρύβει αυτοκαταστροφικότητα...

Άντρες και έρωτας

Προφανώς, οι άντρες ερωτεύονται με πάθος και βιώνουν όλα τα αισθήματα της έκστασης και της εγκατάλειψης, όλη την ευτυχία, την αγωνία και τη συγκίνηση που συνοδεύει τον έρωτα. Ωστόσο, σύντομα αυτά τα συναισθήμαται τους προκαλούν μεγάλη σύγχυση και τρόμο. Οι άντρες μεγάλωσαν...

Οι σχέσεις στο χώρο εργασίας

Στο χώρο εργασίας μπορούμε να διακρίνουμε τρία βασικά πλέγματα διαπροσωπικών σχέσεων:  (α) σχέσεις με συναδέλφους ή την υπόλοιπη εργασιακή ομάδα (β) σχέσεις με προϊσταμένους και (γ) σχέσεις με υφισταμένους.  Ειδικότερα, οι σχέσεις με τους συναδέλφους μπορεί να χαρακτηρίζονται από ανταγωνισμό και διαπροσωπικές...

Αντιμετώπιση του επαγγελματικού άγχους

Το άγχος μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις τόσο στο ίδιο το άτομο, όσο και στον εργασιακό του χώρο. Η αντιμετώπιση του επαγελματικού άγχους απαιτεί αρχικά να ληφθούν από το άτομο αλλά και το εργασιακό περιβάλλον όλα εκείνα τα μέτρα που θα προλαμβάνουν...

Εργασία σε ένα κλίμα ανταγωνισμού

Καταρχάς, το να έχει κάποιος μία αμειβόμενη εργασία αποτελεί δικαίωμα. Ένα άνθρωπινο δικαίωμα που συνδέεται στενά με την αυτοαντίληψη και την αυτοαξία του ατόμου. Μέσα από την εργασία κάποιος προσφέρει στην κοινωνία. Νιώθει χρήσιμος και αντλεί ικανοποίηση. Ωστόσο, στις μέρες...

Εργασιομανία...ένα φαινόμενο σε έξαρση!

Η εργασία αποτελεί ένα ανθρώπινo δικαίωμα. Μπορεί να φέρει ικανοποίηση και ευχαρίστηση στον άνθρωπο και να συμβάλλει στη διατήρηση και στην προώθηση της ψυχικής και συναισθηματικής του υγείας και κοινωνικής ζωής. Ωστόσο, όταν η εργασία γίνεται υπερβολή αρχίζει να επιβαρύνει...

Διασύνδεση οικογενειακής και εργασιακής …

Ένας σημαντικός παράγοντας που έχει βρεθεί ότι μπορεί να αποτελέσει πηγή εργασιακού άγχους αναφέρεται στη διασύνδεση οικογενειακής και εργασιακής ζωής.  Κάποια προβλήματα που παρατηρούνται στο πλαίσιο αυτό είναι τα εξής: Η μεταφορά των προβλημάτων της εργασίας στο σπίτι και το αντίστροφο,...

Αδιαφορία μία νέα μορφή κακοποίησης

Η κακοποίηση έχει συνδεθεί με την άσκηση βίας, λεκτικής ή σωματικής, όμως τελευταίες μελέτες έχουν οδηγήσει τους ειδικούς να συμπεριλάβουν στις συμπεριφορές κακοποίησης την αδιαφορία. Η αδιαφορία προς τις ανάγκες, τα συναισθήματα, τα λόγια κάποιου μπορεί να πληγώσει ακόμη περισσότερο...

Επαγγέλματα και άγχος

Από τη φύση τους κάποια επαγγέλματα είναι περισσότερο αγχογόνα από κάποια άλλα. Γενικά, θεωρούνται ως περισσότερο αγχογόνα τα επαγγέλματα που συνεπάγονται επαφές ή σχέσεις με άλλους ανθρώπους, απαιτούν ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων ή επιφέρουν σοβαρές οικονομικές, κοινωνικές ή άλλου είδους...

Συχνά λάθη στο πρώτο ραντεβού

Συχνά βγαίνουμε με ένα πρόσωπο με σκοπό να τo γνωρίσουμε είτε γιατί μας ενδιαφέρει είτε γιατί οι άλλοι πιστεύουν ότι μας ταιριάζει. Όπως και να έχει, θέλουμε να κατακτήσουμε τις πρώτες εντυπώσεις. Όμως, στην προσπάθεια μας να εντυπωσιάσουμε κάνουμε μία...

Σεξουαλικότητα στο ζευγάρι

Οι γυναίκες διεγείρονται εγκεφαλικά, ενώ οι άνδρες οπτικά. Για τους περισσότερους άντρες η θέα μιας όμορφης γυναίκας ή κάποιες ερωτικές φωτογραφίες είναι κάτι που τους προσφέρει ευχαρίστηση. Οι φωτογραφίες, τα ερωτικά περιοδικά και βίντεο δεν έχουν την ίδια επίδραση στις...